Po večerníčku

Někdy ke mě promlouvají mé starší texty. Tenhle konkrétně jsem psala v listopadu 2006.

Favorit zastavil u lesa. Pavel se nadechl a vytáhl klíčky ze startéru: „Tak děti a jsme tu!“ Sem jsme s maminkou chodili na houby, když jste ještě nebyly na světě, kolik je to let…viď Helenko?“ Helena se pousmála a zabouchla za sebou dveře od auta. „Tati a co když nic nenajdeme?“ „Neboj, Maruško, kolega mi v práci říkal, že je tady hotovej ráj.“ Holčička směle vyrazila za první zatáčku a ponořila se spolu s mladším bráškou do temného hvozdu.

„A děti, hlavně se nám neztraťte!“

Mám z tebe poslední dobou divnej pocit. Nedokážu pochopit tvůj způsob myšlení, jednání, vnímání světa. Vždycky jsem si myslela, že jsme si podobný, jenomže najednou mi došlo, že právě naopak. Kamarádky.

Přijdeš blíž a jako byses do mě chtěla schovat.Všechny svoje touhy, sny, pocity. Mluvíš o svých tajných láskách, zkušenostech s muži. Díváš se mi do očí, a pak vše zakončíš větou. Vím, že mi rozumíš. Neříkám nic. Jen kývu do taktu, abych potvrdila onen obraz pochopení. Jde mi to výborně. Jsem v tom nejlepší. Možná mi skoro nic nejde tak dobře.Většina lidí mi věří. Většina lidí se mi dřív nebo později svěří se svým nejposlednějším tajemstvím. Slyšela jsem už toho tolik…

„Tatííí, tatííí…Máňa našla houbu, jenomže nevíme, jestli není chráněná…ve škole nám říkali, že některý rostliny patří mezi ohrožený druhy!!!“

Spala jsi s ženatým mužem. Po večerech si brečela do polštáře, ale pořád si byla vděčná za ten kousek štěstí. „Už jenom kousek…“ křičela jsi narvaná mezi sedačkami jeho auta. Chtěl být tebou, ale zároveň věděl, že se musí vrátit. Jednou ti řekl, když jste byli ještě blíže štěstí, …chtěl bych druhý dítě.“ Povzdechla sis… „Jenomže ne s tebou… jsi moc mladá, to teda asi budu muset zase začít spát s ní. S ní…byla to jeho žena. Tys jí nebyla a nebudeš. Pochybuji, že tu igelitku s pomeranči zase nestrčí pod postel, až za ním přijde jeho žena na návštěvu do nemocnice: „Miláčku, v Kauflandu měli slevu, banány za 9,90, máš je rád ne?

A nakonec si je stejně vezme, i když je po chvíli vyzvrací do záchoda. Jenomže tohle jsou ty banány podle pravidel předsvatební smlouvy a on má rád pravidla, paragrafy, lejstra. Seriózní pán, otec od dítěte, který o víkendu seká trávník před svou vilou sekačkou od Mountfieldu.

„Ukaž, tahle houba není zrovna chráněná, ale přímo jedovatá, bolelo by vás bříško, víš?“

Schoulila ses mi do náruče. Měla jsem tě přečtenou a přeci jsem nemohla říct ani slovo. Věděla jsem přesně, co je v tvém životě špatně. Ale to my víme vždycky. Jsme odborníci na trable druhejch…analýzy, komentáře, rady, porady…Potřebuješ odborníka! řvala jsem na svou kamarádku ze základní školy, jejíž otec chlastá. Dostala ses do bludnýho kruhu! Uvědomuješ si to? Nahrála sis do hlavy příběh svýho špatnýho konce. Každý z nás si tvoříme svoje vlastní malý peklíčko a navíc si v něm rádi lebedíme …zvlášť v listopadovejch dnech, kdy už vůbec z nebe nepadá štěstí. Zase poslouchám a nemůžu zařvat: „Nevěřím tomu, že jednou budeš šťastná!“ Pravda někdy bolí, tušila jsem, ale hlavně jsem se naučila jí prostě neříkat. Málokdo na to má. Potom bys mi už nikdy neřekla, že kdybych byla chlap, tak si mě vezmeš. Nebudu si nalhávat, že mi to nebylo příjemný, i když jsem jasně věděla, že to nemyslíš vážně a vůbec… přestala jsem tě vnímat.

„Tati, maminku jsi nepotkal?“

„Helenoooooo!!!! zahalekal Pavel, Helenooo!!!“

Muselas na potrat. Nikdo o tom nevěděl. Jen jsem zase slyšela to tichý zašeptnutí, nic nevíš, jasný? Jak otřepaná fráze, alespoň v mých očích. Jak dokonale znám ten ženský svět. Možná bych se mohla živit jako scenáristka mýdlových oper.

„No děti, maminka se nám asi ztratila… A tati to teda znamená, že se dneska budeme moct koukat dýl na televizi?“

Odepisovala jsem na esemesky poslaný z bílýho studenýho pokoje nemocnice. Nevím, co bych si bez tebe počala, luštila jsem písmenka na displeji. Zase ty lživý ženský slova plný emocí.

Ukápla ti slza… do mýho polštáře a já se přistihla, že mě dojímáš, tvoje vůně, temperament a zase jsem zapomněla na sebe. Nechala jsem do sebe vstoupit tvůj stín.

„Ne, ne…to znamená, že půjdeme maminku hledat, ano?!?! Nebo ji snad chcete nechat v lese? Tati, tati to neee, ale třeba jen dneska, a pak bychom si pro maminku zase dojeli.“

Najednou si neměla náladu a já ti zase chtěla porozumět. Jako bych už nepatřila do tvého světa. Odmrštila jsi mě od sebe a já nevěděla proč a kam a v očích jsem měla spousty otazníků. Pak nastal ten okamžik. Zjistila jsem, že mě neznáš. Nevíš, kdo já jsem. Jo vlastně, pardon, víš…jsem ta žena, která nemá problém a hlavně má vždy čas a trpělivost, třeba i o půlnoci. Ani si o mě skoro nic nevěděla.

„Pavleeeee!!!!“ ozvalo se z nedaleké houštiny. To jsi ještě neviděl, pojď sem.

Pořád jsem čekala. Já mám přece ráda sýry a botaniku. Květiny…spoustu květin. Bodla jsi mi do srdce nůž a já naivně doufala, že ho přijdeš vytáhnout. Krvácela jsi dlouho, ale nakonec všechno dopadlo dobře. Stála jsem před nemocnicí se žlutým tulipánem v ruce, abych své porozumění zpečetila důkazem. Doptala jsem se na tvůj pokoj. Stál tam tvůj přítel. Vysoký muž v černém. Nechtěl, aby za tebou kdokoliv chodil. Křičela jsem skrze pootevřený dveře. Jsem ráda, že to máš za sebou. Ani ses na mě nepodívala, přehlídla jsi mě jako prasklinu na zdi, dívala jsi se jen na něho.

Nikdy ses nezeptala. A jak se máš ty? Ale mě nikdy nenapadlo, že v mým životě jde především o mě. Jsem člověk a ne stín druhých.

A pak jsem vyšla ze sklepa. Nadechla jsem se zhluboka a přemýšlela nad novou knihou, která vyšla v Torstu. Těšila jsem se na okamžik až přivoním k ještě slepeným stránkám a v zahřátý posteli se ponořím do příběhu. Ležel jsi vedle mě. Konečně. A zeptal ses: „Jakej byl den lásko?“ Přečetla jsem ti prvních pět stránek, a pak si usnul. Byla jsem šťastná. Večer mi pípla sms: „Už jsem zase v prdeli, já asi nikdy nebudu šťastná…!“

Helena stála skrčená pod malým smrčkem a oči ji jen zářily. Pavle, ten je co? Takovýho jsme našli naposledy, když jsme ještě nebyli svoji. V momentu se před nádherným vzrostlým hřibem shromáždila celá rodina. No Helenko, nadechl se pyšně Pavel a objal svou ženu kolem ramen. „Tati, tak to musíme jít s Maruškou zase spát po večerníčku, viď…pípl malý Pavlík a pověsil se z jedné strany na mámu a z druhé na tátu.

 

Autor: Lucie Flajšmanová | neděle 26.12.2010 20:54 | karma článku: 6,98 | přečteno: 780x
  • Další články autora

Lucie Flajšmanová

Tady je Papalovo

Byl pozdní večer dubnový a já jsem loupala mrkev. Dostala jsem od kolegy nejlepší škrabku na světě, jak říká má oblíbená hrdinka televizní kuchařinka a nemohla jsem přestat loupat, dokud všechna mrkev nezmizela.

19.4.2016 v 0:00 | Karma: 7,31 | Přečteno: 256x | Diskuse| Osobní

Lucie Flajšmanová

Zločin a trest Lídy Baarové

Famme fatale meziválečného filmu zase přivedla do kin davy. 16 let po své smrti, kdy zemřela osamělá a zbavena svéprávnosti v rakouském Salzburgu.

9.4.2016 v 19:01 | Karma: 13,38 | Přečteno: 710x | Diskuse| Kultura

Lucie Flajšmanová

Život je pochyb a Bible je zákon

Život je pochyb „Jak často o sobě pochybuješ liško? zeptal se Malý princ.“ „Každý den, řekla liška.“ „Pochyb je život.“

13.3.2016 v 22:15 | Karma: 0 | Přečteno: 100x | Diskuse| Miniblogy

Lucie Flajšmanová

Vánoční bohoslužba

V kostelíčku na okraji velkoměsta bylo živo. Mladá paní farářová zrovna pohlavkovala své nezbedné děti a pan farář Kalich se vlídně pousmíval. Měl svou ženu rád, i když se zlobila. Měl ji rád dokonce i tehdy, když se zlobila na něj. Většinou si své prohřešky dlouho vyčítal, čímž ženu štval ještě víc. Ale dlouho se na něj zlobit nedokázala. Ačkoliv byli spolu již drahně let, jejich láska nevyprchala, čímž byli chtě nechtě příkladem širokému dalekému okolí.

24.12.2013 v 17:59 | Karma: 8,98 | Přečteno: 499x | Diskuse| Poezie a próza

Lucie Flajšmanová

Recenze populární divadelní inscenace

Včera jsem po dlouhé době viděla velmi dobrou divadelní inscenaci. Protože jsem už nějaký čas neobšťastnila své virtuální čtenáře ani coby recenzentka ani vypravěčka příběhů, pokusím se dnes o obojí.

15.10.2013 v 12:40 | Karma: 7,62 | Přečteno: 358x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Co v EU prosadili čeští europoslanci? Nabíječky i Erasmus, připomínají se

28. dubna 2024

Premium V Bruselu a Štrasburku proběhlo v týdnu velké loučení. Ve stávajícím složení se totiž europoslanci...

Děti na Haiti cestou do školy překračují mrtvoly. Misie z USA líčí praktiky gangů

28. dubna 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Co mi vyprávěli po telefonu známí z Haiti, k nimž tam jezdím: školy a obchody se řídí podle toho,...

Zastřelili ho, pomočili a pověsili. Jak vznikla fotka mrtvého Mussoliniho

28. dubna 2024

Seriál Doufal, že uteče a i s milenkou dožije v bezpečí. To by se však víc než dvě dekády nesměl chlubit...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  21:55

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 100
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 996x
Za každou depresí se skrývá humor! N. K.

Seznam rubrik